Na czym polega visual merchandising?

Celem marketingu jest jak najlepsze zaprezentowanie produktu i przekonanie klienta do zakupu. Zachęcają nas do tego oczywiście reklamy w różnego rodzaju środkach przekazu, na przykład w telewizji, prasie, radiu czy internecie. Jednak nie każdy zdaje sobie sprawę, że nawet mijając sklepowe wystawy i półki, wciąż jest się odbiorcą przekazu reklamowego. Zasady ekspozycji towaru określa tak zwany visual merchandising. Odpowiednia prezentacja produktu w sklepie ma duży wpływ na decyzje zakupowe.

Visual merchandising w sklepie stacjonarnym i internetowym

Jednym ze sposobów na przyciągnięcie klienta jest zaprojektowanie atrakcyjnej witryny sklepowej. Powinna ona wyróżniać się spośród innych i zachęcić do wizyty także osoby, które nie planowały zakupów w naszym sklepie. Istotne są między innymi wybór i ustawienie elementów, zastosowanie materiałów promocyjnych, grafik i tekstów, a także dobór oświetlenia.
Oczywiście witryna sklepowa jest w tym przypadku kluczowym elementem Visual merchandisingu, ponieważ nie tylko prezentuje dostępną ofertę czy przyciąga uwagę klientów, ale przede wszystkim może stanowić nieomal instalację multimedialną. Odpowiednia gra świateł, kolorystyka, pomysłowa ekspozycja poszczególnych towarów, określona stylistyka (retro, industrialna, klasyczna itp.) – połączenie wszystkich tych elementów może stanowić niezwykłe dzieło sztuki.
Visual merchandsing działa także wtedy, gdy klient już wejdzie do sklepu. Wtedy liczy się odpowiednie ustawienie produktów na mapie sklepu, dbanie o ich ułożenie na półce i uzupełnianie braków, atrakcyjne elementy dekoracyjne oraz promocyjne. Dobrze zaprezentowany produkt, ułożony w odpowiednim miejscu, skłoni klienta to dokonania zakupów, nawet w sytuacji, gdy ten przyszedł do sklepu po inny towar lub usługę.
Co ciekawe, atrakcyjny sposób prezentacji ma znaczenie także w przypadku sklepów internetowych. Ładna szata wizualna, dobre zdjęcia, czytelne fonty i elementy graficzne mogą sprawić, że klient spośród wielu możliwości wybierze właśnie naszą ofertę i chętniej przejdzie drogę pomiędzy “włóż towar do koszyka” a “zapłać”.