Jak zaprojektować dobry plakat?

Plakat to druk o dużym formacie, w którym najważniejszą rolę odgrywa grafika. Plakat informuje nas o różnych wydarzeniach, ale od funkcji informacyjnej ważniejsze jest jego reklamowe działanie. Możemy potraktować go jako kolejne narzędzie marketingu, ale także jako rodzaj sztuki użytkowej.

Dobry plakat powinien być połączeniem sprawnego rzemiosła oraz atrakcyjnej strony wizualnej. Z pewnością nie ma jednej stałej recepty na stworzenie idealnego afisza, ponieważ wiele zależy od specyfiki branży, dla której go projektujemy. Mimo wszystko znajomość kilku podstawowych wskazówek z pewnością to ułatwi.

Dobry plakat – podstawowe zasady

Przede wszystkim plakat nie powinien zawierać zbyt wielu informacji. W pierwszej kolejności powinien zaciekawić i zainteresować odbiorcę. W niektórych sytuacjach bardziej sugestywne będzie zastosowanie tylko grafiki, a w innych użycie małej ilości tekstu. Na przykład jeśli chcemy wypromować wydarzenie, na plakacie mogą znaleźć się wyłącznie informacje o miejscu i terminie oraz odnośnik do witryny internetowej.

Wygląd plakatu to najważniejszy aspekt. Ludzie cenią rzeczy ładne, ale o wiele bardziej lubią rzeczy pomysłowe. Estetyczny plakat, który zdobi, a nie szpeci uliczny krajobraz, z pewnością zaciekawi przypadkowego odbiorcę – przechodnia, pasażera komunikacji miejskiej czy kierowcę. Z kolei pomysłowy plakat nie tylko zaciekawi, ale sprawi także, że jego odbiorcy postanowią poszukać większej liczby informacji w Internecie.

Dlatego postawmy na prosty przekaz, który będzie jasny dla odbiorcy i zwróci jego uwagę, skłoni do zatrzymania się na dłużej. Plakat, na którym panuje wizualny i informacyjny chaos nie spełni swojej funkcji, a wręcz przeciwnie – może zniechęcić lub nawet zniesmaczyć odbiorcę.

Zatem skoro tak łatwo zrobić dobry plakat, to dlaczego jest ich tak niewiele? To proste: nawet najlepszy pomysł musi zostać odpowiednio opakowany i przedstawiony potencjalnym odbiorcom. Znajomość teorii barw, odpowiednie kompetencje językowe, wiedza z zakresu liternictwa, grafiki i malarstwa, znajomość oprogramowania i najnowszych trendów w sztuce nowoczesnej – wszystkie te elementy są konieczne w pracy grafika zajmującego się tworzeniem plakatów.

Jeżeli poszukujecie Państwo takiego – zapraszam do współpracy.