Kolory w projektowaniu – jak wpływają na nasz umysł?

Ogromną rolę w tym, w jaki sposób nasz mózg interpretuje odbierane bodźce, pełnią kolory. Wpływają one nie tylko na psychikę, ale nawet na ciało – na przykład przebywanie w pomieszczeniu pomalowanym na czerwono zwiększa nasze tętno. Natomiast jeśli wypoczynek, to tylko w otoczeniu zieleni i błękitu, które koją nerwy. Warto wykorzystać wiedzę na temat kolorów w marketingu, żeby kreować w oczach odbiorców określony wizerunek firmy.

Czy kolory decydują o wyborze klientów?

Większość ludzi kieruje się zmysłem wzroku. Świadczą o tym m. in. badania, które pokazały relację między wyborami konsumentów a kolorami na półkach sklepowych. Otóż około 80% ankietowanych stwierdziło, że podczas zakupów największą uwagę zwraca na kolor produktu. Kupujący traktują daną barwę jak deklarację ze strony producenta odnośnie właściwości jego produktu – na przykład w powszechnej opinii zielone opakowanie świadczy o ekologiczności produktu. Poza tym jako konsumenci zdecydowanie częściej czytamy napisy oraz oglądamy obrazki, które są utrzymane w cieplejszych tonacjach.

Poszczególne kolory i ich interpretacja
Czas poznać język najważniejszych kolorów, tak by zacząć skutecznie przemawiać do klientów.

Kolor żółty oznacza optymizm oraz radość. Przyciąga uwagę i zwiększa apetyt. Poleca się go jako kolor dla firm z branży gastronomicznej, motoryzacyjnej oraz produkującej zabawki dla dzieci.

Pomarańcz ma w sobie więcej werwy – to kolor energiczności, aktywności, a także przygody. Jest nieco kontrowersyjny, ale przez to bardzo mocno zauważalny – nie bez przyczyny kamizelki ostrzegawcze utrzymane są w tym właśnie kolorze. Z koloru pomarańczowego korzystają hotele, restauracje, a także marki kierujące ofertę do osób młodych.

Najbardziej emocjonalną barwą jest czerwień, znana jako symbol pasji, namiętności, ale również i pośpiechu. Świetnie sprawdzi się w tych branżach, gdzie czas ma znaczenie, czyli w gastronomii, motoryzacji oraz sprzedaży gier. Zupełnym przeciwieństwem czerwieni jest kolor niebieski, który wzbudza odczucia związane ze statecznością, zaufaniem oraz poczuciem siły. Chętnie korzysta się z niego w branży medycznej, a także w instytucjach bankowych. Nie należy za to stosować niebieskiego w gastronomii.

Najprzyjemniejszym dla ludzi jest kolor zielony – wykazano, że patrzenie na zielone przedmioty, a szczególnie naturalnie zielone rośliny, zmniejsza stopień zmęczenia naszego wzroku. Zieleń kojarzy się konsumentom z naturą, harmonią oraz rozwojem. Poza tym jeżeli chcemy być kojarzeni jako ekologiczna firma to koniecznie musimy sięgnąć właśnie po ten kolor.