Czy logo musi być w czystych barwach?

Jedną z kluczowych decyzji, jakie trzeba podjąć podczas projektowania logo, jest wybór odpowiednich kolorów. Czy do stworzenia firmowego znaku należy używać jedynie czystych kolorów?

Czym są czyste barwy?

Mianem „czystych” określa się zarówno barwy podstawowe (czyli niebieski –  blue, różowy – magenta, żółty – yellow), jak i kolory powstałe na ich bazie, nazywane również barwami pochodnymi: fioletowy, czerwony i zielony. W zestawie barw czystych znajduje się zatem sześć kolorów. Możemy od razu zdradzić, że znak firmowy wcale nie musi być wykonany w czystych barwach, wiele firm sięga po on takie kolory jak pomarańcz, czerń czy biel. Czyste barwy mają jednak tę przewagę nad innymi, że prezentują się wyjątkowo świeżo i radośnie, jako że nie zawierają odcieni szarości ani czerni. Logo wykorzystujące takie kolory zdecydowanie się wyróżnia.

Na co przede wszystkim zwrócić uwagę, projektując logo i identyfikację wizualną firmy?

Kolorystyka logo zależy przede wszystkim od tak zwanej psychologii kolorów. Oznacza to wybór takiej barwy, która wzbudza w odbiorcy określone skojarzenia. Nie bez powodu produkty reklamowane jako ekologiczne są najczęściej umieszczane w zielonych lub niebieskich opakowaniach – takie kolory od razu kojarzą się bowiem z naturą. Każda barwa wzbudza emocje i odczucia. Niektóre z nich, takie jak na przykład pomarańczowy, czerwony czy różowy, zdecydowanie lepiej przemawiają do młodszych odbiorców. Kojarzą się bowiem ze dynamizmem, szybkością i przebojowością. Jeśli firma kieruje swoją ofertę do nieco starszych klientów, dla których ważna jest stabilność i zaufanie, to jej znak firmowy powinien zostać wykonany w takich kolorach jak niebieski, biały lub czarny. Natomiast marki oferujące luksusowe produkty powinny sięgnąć po kolory kojarzące się z prestiżem, czyli złoto czy srebro. Psychologia kolorów jest tematem złożonym – to jeden z wielu powodów, dla których projekt logo warto powierzyć doświadczonemu grafikowi. Nie zapominajmy jednak o najważniejszej kwestii czy o najłatwiejszych i najprostszych rozwiązaniach, czyli tak zwanym minimalizmie. Dobrze zaprojektowane logo powinno nie mieć ograniczenia jeśli chodzi o kolorystykę.