Najważniejsze regulacje prawne dotyczące montażu reklam outdoorowych

Decydując się na reklamę zewnętrzną, należy pamiętać o przestrzeganiu rozmaitych przepisów. Celem aktów prawnych, które regulują sposób projektowania i umieszczania reklam typu outdoor, jest zadbanie o przestrzeganie zasad uczciwej konkurencji oraz zapewnienie estetyki. O jakich regulacjach należy koniecznie pamiętać?

Jaki typ obiektu?

Wiele zależy od tego, gdzie zostanie umieszczona dana reklama. Jeśli jest to zabytek, wówczas konieczne jest uzyskanie pozwolenia na budowę a także zgody od wojewódzkiego konserwatora zabytków. Jeśli z kolei reklama ma zostać umieszczona na „zwykłym” budynku, wówczas wystarczy jedynie zgłosić taki zamiar odpowiedniemu organowi (najczęściej jest to starosta, wojewoda lub Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego). Rozpoczęcie prac związanych z umieszczeniem reklamy w danym miejscu można rozpocząć w przeciągu trzech tygodni od momentu zgłoszenia swojego zamiaru, jeśli dany organ nie wniesie skargi w tej sprawie. Wymagania estetyczne i architektoniczne co do reklamy zewnętrznej są ustalane przez organy odpowiadające za prezencję danej gminy lub miasta. Ważne jest to, że każda tego typu instalacja musi powstawać zgodnie z przepisami bezpieczeństwa.

Treść reklamy

Reklama zewnętrzna musi odpowiadać ogólnym standardom związanym z projektowaniem reklam. Nie może mieć dyskryminującego charakteru ani promować działań wojennych i przemocy. Jeśli jest kontrowersyjna, pojawiają się w niej na przykład elementy o erotycznym zabarwieniu, nie może się znajdować bliżej niż pół kilometra od placówek edukacyjnych, do których umieszczają najmłodsi. Reklama nie może być umieszczona na ogrodzeniu cmentarza. Nie wolno jej także instalować bliżej niż trzydzieści metrów od pomników przyrody i miejsc pamięci. Na każdej tego typu reklamie musi znaleźć się informacje na temat podmiotu odpowiedzialnego za daną promocję.