Storytelling w reklamie

Opowieści są obecne w naszej kulturze od zawsze. Możemy nawet powiedzieć, że opowieści otaczają nas z każdej strony – są w literaturze, internecie, telewizji, radiu i w naszych codziennych rozmowach. Opowieści mają również zastosowanie w reklamie. “Storytelling”, w Polsce określany także jako “marketing narracyjny”, to opowieści tworzone przez markę, które mają przyciągnąć uwagę klienta i stworzyć z nim więź. Surowe, suche informacje oraz dane nie są atrakcyjne, a przede wszystkim trudno jest je zapamiętać. Inaczej jest z opowieściami – dobrze skonstruowana narracja zapada w pamięć i żyje własnym życiem jeszcze długo po jej poznaniu.

Jak działa storytelling?

Stworzenie dobrej opowieści wymaga dużej kreatywności i wyobraźni, jednak warto podjąć ten wysiłek. W natłoku informacji, które otaczają nas z każdej strony, wyróżnienie się jest trudne. Szokująca, zabawna, absurdalna lub wzruszająca historia, z wyrazistym bohaterem, krótką, ale interesującą akcją, podkreślona morałem, jest dobrym sposobem na zainteresowanie klienta marką. Sprawdza się tu dobrze znany mechanizm bajki, sprawdzone schematy i typy bohaterów. Dodatkową siłą opowieści jest właściwość ludzkich umysłów, które najlepiej reagują na to, co już dobrze znają. Tym samym nie ma żadnych przeszkód, żeby storytelling korzystał z już istniejących w kulturze motywów czy toposów. Ważne, aby historia opowiadana w reklamie była zrozumiała i interesująca dla wszystkich potencjalnych odbiorców. Nie powinna odnosić się do religii, polityki bądź innych przekonań, które są indywidualne. Zdecydowanie lepiej bazować na dobrych emocjach, niż ryzykować niezrozumieniem lub odbiorem przeciwnym do zamierzonego.

Storytelling w reklamie również dzieli się na różne typy. Marki chętnie tworzą na przykład opowieści “o tym, kim jestem” lub“dlaczego tutaj jestem”, narracje o wizji oraz historie, które uczą i wzruszają. Udana narracja daje marce duże korzyści, ponieważ angażuje ludzi oraz pozytywnie działa na emocje, co jest bardzo skutecznym sposobem na reklamę.