Co wziąć pod uwagę projektując skuteczny plakat?

Pewnie większość z nas kojarzy słynny amerykański plakat rekrutacyjny z Wujem Samem, w którym ten, z palcem skierowanym w stronę czytelnika, nawołuje do walczenia w imieniu ojczyzny w trakcie trwającej wtedy I wojny światowej. Przekaz był prosty, wystarczyło spojrzeć na napis, który znajdował się na dole – I want You for U.S. Army – czyli „Potrzebuję Ciebie w amerykańskiej armii”. Wysoka rozpoznawalność tego plakatu na całym świecie świadczy o tym, jak dobrze sprawdził się on w swojej roli. Reklama również posługuje się plakatem, jednak aby był on skuteczny, jego projekt musi uwzględniać kilka ważnych zasad.

Przyciągnij uwagę publiki

Plakat zachęca do szukania dalej. Ten rodzaj reklamy często wcale nie wygląda jak reklama, ponieważ skupia się na zaprezentowaniu przede wszystkim idei – dopiero od niej sami mamy dojść do danej marki lub wydarzenia. Plakat ma intrygować, być kontrowersyjny lub nietuzinkowy, czyli przyciągać uwagę. Dobry plakat sprawia, że przechodnie na ulicy zatrzymują się, żeby przyjrzeć mu się bliżej. Podczas różnych akcji społecznych, które podejmują poważne tematy, celem jest nawet wywołanie szoku u odbiorców.

Zadbaj o plakat od strony estetycznej i technicznej

Zaprojektowanie skutecznego plakatu wymaga ogromnego zaangażowania. Musimy określić przekaz, nadać mu metaforyczną formę a następnie ‘’ubrać’’ ją w grafikę. Człowiek od zawsze otacza się pięknymi rzeczami, dlatego zwróci uwagę jedynie na plakat, który po prostu dobrze wygląda. Taki plakat jest wykonany ze smakiem i wyróżnia się na tle innych – do tego niezbędna jest ręka wykwalifikowanego grafika.

Jak natomiast wyglądają kwestie czysto estetyczne? Najlepsze plakaty, nie tylko reklamowe, ale również informujące o jakimś wydarzeniu artystycznym (filmie, spektaklu itp.) są przede wszystkim proste. Znajduje się na nich jeden dominujący element połączony z możliwie niewielką ilością widocznego, czytelnego tekstu. Przyjmuje się, że im mniej słów na plakacie, tym lepiej – jest to medium, które powinno oddziaływać na odbiorcę możliwie szybko, a nadmiar tekstu zdecydowanie takie działanie utrudnia. Do tego kontrastująca kolorystyka dodatkowo podkreślająca – w przypadku plakatów reklamowych – wyeksponowane logo danej marki. Nietrafionym pomysłem jest na pewno przenoszenie na plakat treści ulotek lub ogłoszeń – zbyt dużo informacji sprawia, że taka reklama jest nieczytelna i nieestetyczna.

Podczas tworzenia plakatu znaczenie posiada również jego rozmiar. Przy ustalaniu długości i szerokości plakatu bierze się pod uwagę miejsca jego rozwieszenia. Innymi słowy plakat nie może być ani za duży (trudności z powieszeniem), ani za mały (ryzyko skojarzenia go z ulotką).