Czym jest identyfikacja wizualna?

Identyfikacja wizualna jest całością symboli, oznaczeń i znaków graficznych służących do kreowania zewnętrznego wizerunku danej organizacji i odróżnienia jej od konkurencji. W skład identyfikacji wizualnej wchodzą przede wszystkim logo, firmowa typografia oraz kolorystyka. Są to elementy, które mają ogromny wpływ na wszystkie pozostałe składniki zewnętrznego wizerunku firmy. A jest ich bardzo dużo.

Do tej grupy należy m.in. ogólny wygląd wszystkich druków związanych z daną organizacją. Są to wszystkie możliwe dokumenty, a ściślej rzecz ujmując, ich kolory i formaty, a także kształt, krój oraz organizacja tekstu, jaki się w nich znajduje. Takimi dokumentami są wszystkie umowy, wizytówki, kalendarze i notatniki, dokumentacja ofertowa lub przetargowa, firmowe zdjęcia, koperty czy papier listowny itp. Do tego należy dodać druki oraz materiały promocyjno/informacyjne – ulotki, teczki ofertowe, foldery, reklamy, plakaty, czy tablice. Warto również pamiętać o upominkach rzeczowych przyjmujących postać kubków, maskotek, długopisów, zapalniczek, smyczy czy innych gadżetów.

Innymi elementami identyfikacji wizualnej są pieczęcie, stemple czy oznakowanie firmowych pojazdów. W przypadku przedsiębiorstw sprzedających jakieś produkty za element identyfikacji uznaje się również wygląd opakowań tych produktów. Oczywiście nie należy zapominać o ubiorze pracowników czy wystroju budynków, zarówno ich wnętrz, jak i na zewnątrz. Nawet tabliczki informacyjne na drzwiach, flagi i transparenty, kształt lady w recepcji czy kształt mebli – np. krzeseł – mogą stanowić ważne części identyfikacji wizualnej.

Stworzenie kompletnego i spójnego systemu identyfikacji wizualnej danej marki (np. produktu, firmy, instytucji czy jakiegoś wydarzenia) jest nie lada wyzwaniem dla każdego profesjonalnego grafika. Toteż wybierając specjalistę do tego zadania, warto zwrócić uwagę na jego wykształcenie oraz umiejętności. Wykształcenie graficzne lub artystyczne może być w tym przypadku czasem niewystarczające, ponieważ ważne jest również posiadanie odpowiedniego przygotowania marketingowego.

Dlatego jeżeli poszukujecie Państwo grafika orientującego się również w marketingu i PR, jestem do Państwa usług.