Najczęstsze błędy w projektowaniu logo

Logo to najbardziej rozpoznawalny znak danej marki, dlatego do jego zaprojektowania należy podejść profesjonalnie. Warto znać dobre i złe praktyki w dziedzinie designu. Jakie błędy są popełniane najczęściej? Jak ich unikać? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w poniższym tekście.

Projektowanie logo – proces skomplikowany

Stworzenie dobrego logo jest wyzwaniem. Ten niewielki znak ma bowiem ogromne znaczenie. Musi wyrażać filozofię danej firmy w oryginalny sposób i jednocześnie powinien dobrze kojarzyć się klientom. Istotna jest również możliwość swobodnej zmiany rozmiaru – odpowiednio zaprojektowane logo może być swobodnie pomniejszane i zwiększane, a mimo to pozostaje czytelne. Podczas projektowania znaku należy wziąć pod uwagę rozmaite czynniki, w tym oczekiwania grupy docelowej, znaczenie zastosowanych barw (tzw. psychologia kolorów) i panujące trendy. Dlatego projektowanie logo najlepiej zlecić specjaliście takiemu jak grafik.

Pierwszy błąd – amatorszczyzna

Należy przede wszystkim unikać tego, aby logo wyglądało na amatorskie. Takie wrażenie jest spowodowane przez nieumiejętne dopasowanie kolorów, wzorowanie się na innych, konkurencyjnych markach, czy wreszcie niestosowanie się do tego, co jest akurat modne. Nie oznacza to, że znak firmowy ma być kopią panujących trendów! Chodzi tutaj bardziej o stosowanie się do ogólnych wyznaczników tego, co jest uważane za estetyczne i zgodne z gustami klientów. W końcu nawet największe marki sięgają po rebranding – w ten sposób ich logo zyskuje nowocześniejszy charakter.

Błąd numer dwa – brak dbałości o detale

Logo należy zawsze projektować jako integralną całość. Znaczenie ma każdy, nawet najmniejszy detal. Tymczasem wiele osób nie przykłada uwagi do wyboru fontu czy kolorystyki. W projekcie logo liczy się każdy element, ponieważ jest to najbardziej istotny element całej identyfikacji wizualnej firmy. Dlatego projekt zawsze warto przetestować, sprawdzając na przykład, jak prezentuje się w różnych rozmiarach, w wersji dwukolorowej lub z zastosowaniem innej kolorystyki i czcionki.

Trzeci częsty błąd – pominięcie klienta

Choćby dane logo wyglądało jak… dzieło sztuki, to jest ono mało warte, jeśli nie oddziałuje na odbiorców w przewidziany sposób. Dlatego podczas projektowania tego elementu należy wziąć pod uwagę oczekiwania klientów. Pomogą w tym rozmaite analizy zachowań i decyzji podejmowanych przez konsumentów, a także śledzenie trendów w dziedzinie designu.