Sygnet a logo – na czym polega różnica?

Logo to najważniejszy element identyfikacji wizualnej danej marki. Wbrew pozorom nie jest ono jednolitym znaczkiem, ale składa się z różnych elementów. Klienci, chcący zlecić stworzenie logo, powinni zapoznać się z tymi elementami, aby lepiej sformułować swoje oczekiwania. W tym tekście dowiesz się, czym logo różni się od sygnetu, a także czym jest logotyp.

Kilka słów na temat logo

Mianem logo określa się przedstawienie nazwy danej firmy w formie graficznej. Jest najbardziej charakterystycznym znakiem, który umieszcza się na produktach, materiałach promocyjnych i innych wyrobach związanych z daną marką. Dobre logo jest oryginalne, jednoznaczne oraz związane z branżą, w jakiej działa przedsiębiorstwo. Jednocześnie jego projekt wpisuje się w aktualnie panujące trendy. Jeśli dane logo jest przestarzałe i odbiorcy nie uznają go dłużej za atrakcyjne, wówczas niezbędny staje się rebranding. Polega on na odświeżeniu wyglądu znaku przy jednoczesnym zachowaniu jego oryginalnej formy, a tym samym rozpoznawalności. Na logo składają się dwa istotne elementy – logotyp i sygnet.

Czym jest logotyp?

Logotyp jest graficznym przedstawieniem nazwy marki – w formie pełnej lub skróconej, czyli na przykład w postaci jedynie pierwszych liter w przypadku nazw kilkuczłonowych. Logotyp to bardzo istotna część logo. Do jego stworzenia należy użyć charakterystycznej, oryginalnej typografii, która pozostaje czytelna nawet przy zmianie rozmiaru logo. Kolor i krój czcionki powinny być dopasowane do ogólnego projektu. Dana marka może zdecydować się na to, aby logotyp był jedyną częścią jej logo. W takiej sytuacji te dwa elementy mogą być utożsamiane ze sobą. Znany logotyp, który jednocześnie pełni funkcję logo, posiada na przykład firma Google.

Sygnet – kolejny element układanki

Logo jest często mylone z sygnetem, tymczasem jest to jedynie jego część. Mianem sygnetu określa się znak graficzny, w którym przejawia się tożsamość marki. Najczęściej pojawia się obok logotypu, niekiedy zaś stanowi logo, jak na przykład w przypadku marki Nike czy Apple. Sygnet należy zaprojektować w ten sposób, aby wzbudzał skojarzenia z daną firmą, czyli jej produktami, usługami, misją lub też branżą. W przypadku tego elementu istotna jest kolorystyka i kształt danego znaku – należy dobrać je tak, aby wykreować odpowiedni wizerunek marki. Pod uwagę warto wziąć na przykład to, jak odbierane są przez nas określone kolory.