System identyfikacji wizualnej firmy – od czego zacząć?

System identyfikacji wizualnej to szerokie pojęcie, którym określa się ogół elementów służących do rozpoznania marki. Może być to zatem zarówno logo, jak i strona internetowa czy nawet kolor, jaki organizacja zaczęła stosować jako swój charakterystyczny znak. Element identyfikacji wizualnej sprawia, że odbiorca od razu skojarzy go z określoną firmą. Właściwie zaprojektowany system identyfikacji wizualnej to klucz do sukcesu. O co należy zadbać na samym początku?

Własna kolorystyka

Projektując jakikolwiek element graficzny, który ma przynieść rozpoznawalność danej organizacji, należy pamiętać o tym, że dobór kolorów odgrywa kluczową rolę. Określone barwy wzbudzają w nas określone odczucia – to zjawisko jest znane również jako psychologia kolorów. Dlatego przedsiębiorstwo powinno najpierw ustalić, jakie skojarzenia chce wzbudzić u swoich odbiorców. Przykładowo, zielony kojarzy się z naturą i dbaniem o przyrodę. Dlatego ten kolor jest wybierany przez przedsiębiorstwa, które chcą uchodzić za proekologiczne. Dobór firmowej barwy zależy od takich czynników jak oczekiwania odbiorców, branża, w jakiej działa przedsiębiorstwo, a także chęć wykreowania określonego wizerunku.

Logo to podstawa

Logo jest najbardziej charakterystycznym atrybutem każdej organizacji. Ten niewielki element odgrywa znaczącą rolę – w końcu umieszcza się go na niemal każdej rzeczy związanej z danym przedsiębiorstwem: od oferowanych produktów po papier firmowy. Znak firmowy powinien spełniać kilka kryteriów. Przede wszystkim musi jednoznacznie wskazywać na branżę. Do tego liczy się oryginalność i prostota. Dobre logo to takie, które wygląda czytelnie w różnych rozmiarach, zarówno na papierze wielkości pocztówki, jak i na bannerze reklamowym. Należy pamiętać o tym, że znaczenie ma każdy aspekt logo – od jego kolorystyki po kształt. Dlatego jego stworzenie wymaga najczęściej pomocy ze strony eksperta, jakim jest grafik komputerowy.

Inne elementy identyfikacji wizualnej

Identyfikacja wizualna zależy w dużej mierze od tego, czym zajmuje się dana firma. Dla lokali gastronomicznych czy firm działających w biurze istotne znaczenie ma wygląd miejsca, w którym przyjmują swoich klientów. Z kolei dla przedsiębiorstw z branży logistycznej czy budowlanej większą rolę odgrywa to, jak prezentuje się firmowa flota. System identyfikacji wizualnej jest zawsze dostosowywany do oczekiwań klienta.