O czym mówi prawo Fittsa i jakie ma zastosowanie w grafice?

Wymyślanie dzieła nigdy nie jest dziełem przypadku. Niektóre epoki historyczne posiadały własne kanony piękna. W antyku obowiązywały idealne proporcje ludzkiej sylwetki stworzone przez znanych greckich rzeźbiarzy. W Renesansie Leonardo da Vinci stworzył proporcje człowieka witruwiańskiego czyli mężczyzna wpisany w okrąg i kwadrat (łac. Homo Quadratus). Obecnie w grafice komputerowej również stosuje się określone wymiary. Jednym z nich jest prawo Fittsa, które pozwala określić wzorzec ruchów wykonywanych przez Internautę podczas poruszania się na stronie.

Jaki ma to związek z prawem Fittsa?

Prawo Fittsa zostało wymyślone przez Paula Fittsa w 1954 roku. Jego zasada mówi o tym, że czas potrzebny do osiągnięcia danego celu zależy od rozmiarów celu i odległości do niego. Ta wiedza pomaga developerom tworzyć bardziej intuicyjne w obsłudze strony. Wiąże się to bezpośrednio z proporcjami – w przypadku grafiki komputerowej chodzi o proporcje obiektów, w jakie możemy kliknąć na danej stronie internetowej.

Jak to wygląda w praktyce?

Prawo Fittsa można porównać do sytuacji, w której znaleźliśmy się w nowym otoczeniu i naszym zadaniem jest wskazanie elementów, które najbardziej zwróciły naszą uwagę. Prawo Fittsa pozwoliłoby wyznaczyć czas, z jakim pokazalibyśmy palcem te przedmioty. W kontekście grafiki komputerowej ta zasada mówi o tym, że najważniejsze graficzne elementy strony internetowej powinny być jednocześnie największe. Klasycznym przykładem są nagłówki i przyciski CTA, które zdecydowanie wyróżniają się w projekcie witryny. Im większa jest przestrzeń do kliknięcia, tym większe prawdopodobieństwo, że użytkownik z niej skorzysta. Żeby wyznaczyć takie pole wokół elementu, na przykład wokół jednej z pozycji w menu, należy użyć właściwości „padding”. Wówczas użytkownik nie musi precyzyjnie wybierać tekstu, ale wystarczy, że kliknie w obszar wyznaczony przez ten atrybut. Natomiast czynności, które powodują anulowanie danej akcji lub rezygnację z przeprowadzanego procesu, powinny sprawiać większą trudność w kliknięciu – tak, by Internauta nie wybrał ich przypadkiem. W tym celu należy odpowiednio zaprojektować stronę aby uzyskać jak najlepsze rezultaty.