Czym jest layout strony?

Trudno sobie współcześnie wyobrazić prowadzenie biznesu bez obecności w Internecie. Wielu marketingowców jest wręcz przekonanych, że “jeśli nie ma cię w internecie, to nie istniejesz”. Jest to skrajny pogląd, jednak trudno nie zauważyć, ze coraz więcej osób szuka informacji o usługach i produktach w sieci. Z tego powodu inwestycja w firmową witrynę internetową jest koniecznością. Jednak jeśli decydujemy się na stworzenie takiej strony, musimy zadbać o funkcjonalny mechanizm działania, a także przejrzysty, atrakcyjny layout strony, czyli interfejs – a najprościej mówiąc – szablon wyglądu strony internetowej.

Layout strony – element konstrukcji graficznej witryny

Layout to szablon, który określa funkcjonowanie witryny internetowej od strony wizualnej. Termin ten początkowo był stosowany przede wszystkim w DTP, czyli technologiach projektowania i składu publikacji. W layoucie zawarta jest kolorystyka, krój fontu oraz elementy dekoracyjne, a także układ treści. Layout strony może powstać w różnych językach skryptowych, na przykład CSS lub HTML. Zmiany layoutu nie wpływają na zawartość witryny, ale przemyślany wygląd strony może ułatwić jej odbiór i sprawić, że odwiedzający zechce poświęcić więcej czasu na zapoznanie się z przedstawioną na tam treścią.

Popularnym narzędziem, które stosuje się do modyfikowania wyglądu strony, są chociażby skórki. Skórka jest zbiorem elementów określających warstwę wizualną, który trzeba zainstalować oraz włączyć. Jeśli mamy umiejętności programistyczne, możemy modyfikować i zmieniać poszczególne jej elementy. Warto, by stworzona strona była responsywna. Termin oznacza, że witryna automatycznie dostosuje swój wygląd do wielkości ekranu urządzenia, w którym otworzyliśmy przeglądarkę.

Dobrze zaprojektowany layout powinien być czytelny, a w przypadku strony firmowej powinien być także elementem identyfikacji wizualnej, nawiązywać do logo oraz tworzyć spójną całość z innymi materiałami promocyjnymi. Atrakcyjny, przyjazny użytkownikom layout jest świetnym narzędziem marketingowym.