Co to jest naming?

Jeśli tworzymy firmę i zdecydujemy się na konkretny rodzaj działalności, pojawia się przed nami kolejna istotna kwestia, którą musimy rozwiązać jeszcze przed rozpoczęciem przygotowywanie strategii marketingowej i identyfikacji wizualnej. Jest to nadanie nazwy, pod którą będzie znana nasza firma. Z oczywistych względów taka nazwa powinna być chwytliwa i kojarzyć się z działalnością przedsiębiorstwa. Jest to przecież najważniejszy element wizerunku marki. Dlatego powstał specjalny dział marketingu, który zajmuje się tworzeniem nazw firm, produktów oraz usług. Jest to tak zwany naming, będący jednocześnie niezwykle ważnym elementem brandingu, czyli budowania wizerunku marki.

Dobry naming – jaki powinien być?

Choć w przypadku namingu trudno jest stworzyć uniwersalne wskazówki, które możemy zastosować w każdej sytuacji, to zawsze warto pamiętać o podstawowych zasadach. Dobra nazwa powinna być łatwa do zapamiętania, jednoznaczna, unikalna i oryginalna, dobrze brzmiąca, nie powinna być natomiast dwuznaczna, banalna lub wywoływać negatywnych skojarzeń. Ciekawym rozwiązaniem są interesujące gry słowne i pozytywne skojarzenia. Bardzo dobrze, kiedy nazwa kojarzy się z rodzajem działalności firmy, łatwo ją przeliterować i nie wzbudza żadnych niechcianych skojarzeń (jak dzieje się chociażby w przypadku światowego giganta w branży oświetleniowej, koncernu OSRAM).

Nazwa firmy jest tak ważną kwestią, że należy poświęcić jej wiele czasu i uwagi. Jeśli martwimy się, czy jesteśmy w stanie wymyślić odpowiednią nazwę, dobrym pomysłem jest powierzenie tego zadania firmie, która nie tylko zajmie się namingiem, ale przygotuje również logo wraz z identyfikacją wizualną.

Nie zapominajmy także o kwestiach technicznych. Optymalnym rozwiązaniem jest, gdy wymyślona nazwa może zostać użyta w niezajętej domenie bezpośredniej (na przykład abcde.pl, gdzie „abcde” jest nazwą firmy). Poza tym dobrą nazwę łatwo rozbudować o dodatkowe człony – ma to miejsce chociażby w przypadku firm rodzinnych czy kancelarii prawniczych. Jeżeli jednocześnie do takiej nazwy można wymyślić nośny i chwytliwy slogan, wówczas możemy mówić o dobrze przeprowadzonej kampanii namingowej.